Dienst voor het kadaster en de openbare registers
Zelfstandig bestuursorgaan
Afzonderlijke zbo
Actief van 01-01-1994 t/m heden
De gegevens zijn verouderd en laatst bijgewerkt op: 26-11-2024
De organisatie heeft langer dan een jaar geleden (op 05-12-2023) aangegeven dat de gegevens correct zijn. De organisatie is gevraagd om de gegevens te controleren. De laatste wijziging is op 26-11-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Hofstraat 110
7311 KZ Apeldoorn Gelderland |
---|---|
Wijze van afspraak maken | Online: https://www.kadaster.nl/over-ons/het-kadaster/contact |
Postadres |
Postbus 9046
7300 GH Apeldoorn |
Contactgegevens
Telefoon | (088) 183 20 00 (algemeen) |
---|---|
Internet |
http://www.kadaster.nl/
(algemeen)
https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster (contact) |
Contactpagina | https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster |
Algemene informatie
Alternatieve naam | Kadaster |
---|---|
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk - Eigen rechtspersoonlijkheid | Relatie met ministerie | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Kaderwet zelfstandige bestuursorganen
Kaderwet van toepassing | Ja (zie Kaderwet zelfstandige bestuursorganen) |
---|---|
Afwijkende bepalingen | 15 |
Personeel
Aantal fte | 1718 |
---|---|
Peildatum fte | 31-12-2020 |
Organisatiebeschrijving
Het Kadaster is opgericht in 1832 en bestaat dus al bijna 2 eeuwen. In al die jaren is er veel veranderd. Het Kadaster begon met landmeten onder invloed van Napoleon en groeide uit tot het zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) dat het nu is, sinds 1994. We voeren onze taken zelfstandig uit. De eindverantwoordelijkheid is in handen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze verleent goedkeuring aan het meerjarenbeleidsplan, de jaarrekening en de hoogte van de tarieven.
Het Kadaster is een landelijke organisatie met een hoofdkantoor in Apeldoorn en 7 locaties in het land. Het voert zijn opdracht uit met zo'n 1718 gedreven collega’s. Het Kadaster is opgedeeld in zes directies: Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR), Data, Governance en Vernieuwing (DGV), Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie (BOI), Financiën & Control (F&C), Personeel en Organisatie (P&O) en Bestuur & Strategie (B&S).
Meer informatie
Evaluatieverslagen (2)
Datum | Kamerstuk |
---|---|
29-03-2021 | TK 25268 nr. 198 |
17-12-2015 | TK 25268 nr. 129 |
Taken & bevoegdheden
- Bevorderen van de rechtszekerheid bij het maatschappelijk verkeer in vastgoed, inclusief schepen en luchtvaartuigen door:inwinnen, accepteren, muteren, beheren en verstrekken van informatie over vastgoed;
- het instandhouden van een net van zogenaamde coördinaatpunten, de Rijksdriehoeksmeting;
- meewerken aan het landinrichtingsproces;
- het vervaardigen, verzamelen, houden en bijwerken van geografische gegevens en het landsdekkend cartografisch weergeven daarvan (artikel 3 kadasterwet).
Identificatiecodes
TOOI-URI | https://identifier.overheid.nl/tooi/id/zbo/zb000195 |
---|---|
KVK-nummer | 08215619 |
Grondslagen (1)
Wettelijke grondslagen (1)
Classificaties (5)
Geldigheid | Classificatie | Grondslag(en) |
---|---|---|
Geldig | CAO. Deze organisatie valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst. | 4090 - KADASTER CAO |
Geldig | Overheidswerkgever Deze organisatie is overheidswerkgever in het kader van de Ambtenarenwet 2017. | Ambtenarenwet 2017 |
Geldig | Pensioenfonds. Deze organisatie is aangesloten bij een pensioenfonds. | ABP |
Geldig | WNT-instelling Deze organisatie valt onder de Wet normering topinkomens (WNT). | Zelfstandige bestuursorganen, andere rechtspersonen (Artikel 1.2, lid 1h, WNT) |
Geldig | Woo Deze organisatie valt onder de Wet open overheid. | Wet open overheid |
Correcties doorgeven
Bent u van mening dat de informatie op deze pagina incompleet of niet correct is? Aanvullingen of aanpassingen kunt u doorgeven met behulp van het reactieformulier.