Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI)
Adviescollege
Permanent adviescollege Permanente adviescolleges worden bij wet ingesteld zonder vastgestelde einddatum of eindpunt.
Actief van 01-05-2022 t/m heden
De gegevens kunnen verouderd zijn en zijn laatst bijgewerkt op: 31-10-2024
Op 31-10-2024 heeft de organisatie voor het laatst aangegeven dat de gegevens correct zijn. De organisatie is gevraagd om de gegevens te controleren. De laatste wijziging is op 31-10-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Wilhelmina van Pruisenweg 52
2595 AN Den Haag Zuid-Holland |
---|---|
Postadres |
Postbus 18601
2502 EP Den Haag |
Wijze van afspraak maken |
Online:
https://www.acoi.nl/adviescollege/contactformulier/
E-mail: info@acoi.nl Telefoon: (070) 426 66 43 |
Contactgegevens
Telefoon | (070) 426 66 43 (algemeen) |
---|---|
Internet | https://www.acoi.nl/ (algemeen) |
info@acoi.nl (algemeen) | |
Contactpagina | https://www.acoi.nl/adviescollege/contact/ |
Sociale Media | Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) (LinkedIn) |
Organisatieonderdelen
Algemene informatie
Afkorting | ACOI |
---|---|
Rechtsvorm | Publiekrechtelijk - Onderdeel Staat der Nederlanden | Relatie met ministerie | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Kaderwet adviescolleges
Kaderwet van toepassing | Ja (zie Kaderwet adviescolleges) |
---|
Functies
Voorzitter | mw. I. (Ineke) van Gent |
---|---|
Vicevoorzitter | dhr. M. (Martin) Berendse |
Lid |
Organisatiebeschrijving
Het belangrijkste onderwerp voor het Adviescollege is de uitvoering van de Wet open overheid, de Woo. Het gaat daarbij over de manier waarop de overheid haar informatie openbaar maakt. Wat publiceren overheidsorganisaties actief, uit eigen beweging? Hoe gaan zij om met verzoeken tot openbaarmaking van overheidsdocumenten, die ingediend zijn door journalisten, wetenschappers en anderen? Wat kan anders en beter? Het Adviescollege onderzoekt de stand van zaken en brengt vervolgens adviezen uit aan de regering en het parlement.
Het Adviescollege adviseert ook over de informatiehuishouding van de overheid. Overheidsorganisaties maken en ontvangen veel documenten, zoals interne nota’s, rapporten, brieven, e-mails en websites. Als de overheid die informatie niet zorgvuldig beheert, is het lastig om de relevante documenten openbaar te maken. De Wet open overheid verplicht de minister van BZK daarom om samen met de staatssecretaris Cultuur en Media en met gemeenten, provincies en waterschappen plannen op te stellen voor verbetering van hun (digitale) informatiehuishouding. Het Adviescollege adviseert over de voortgang van die plannen en let daarbij ook op de Archiefwet. In de Archiefwet staan namelijk de basisregels voor goed informatiebeheer.
Meer informatie
Identificatiecodes
TOOI-URI | https://identifier.overheid.nl/tooi/id/oorg/oorg10236 |
---|
Grondslagen (1)
Wettelijke grondslagen (1)
Classificaties (3)
Geldigheid | Classificatie | Grondslag(en) |
---|---|---|
Geldig | CAO. Deze organisatie valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst. | CAO Rijk |
Geldig | Overheidswerkgever Deze organisatie is overheidswerkgever in het kader van de Ambtenarenwet 2017. | Ambtenarenwet 2017 |
Geldig | Woo Deze organisatie valt onder de Wet open overheid. | Wet open overheid |