Directie Patiënt en Zorgordening
Organisatieonderdeel
De gegevens kunnen verouderd zijn en zijn laatst bijgewerkt op: 01-07-2024
Op 28-06-2024 heeft de organisatie voor het laatst aangegeven dat de gegevens correct zijn. De organisatie is gevraagd om de gegevens te controleren. De laatste wijziging is op 01-07-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag Zuid-Holland |
---|---|
Postadres |
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag |
Contactgegevens
Telefoon | (070) 340 72 08 (algemeen) |
---|
Onderdeel van
Algemene informatie
Alternatieve naam | Directie Patiënt en Zorgordening |
---|
Functies
Directeur | dhr. drs. F.J. (Fred) Krapels |
---|---|
Plv. Directeur | mw. mr. drs. H.K. (Henriëtte) Ribberink |
Directiesecretaris | mw. C. (Conny) Wijnants |
Management-assistente | mw. L.C. (Linda) Spek-van Schijndel |
Organisatiebeschrijving
Wat heb je nodig om gezond te blijven, of beter te worden? En als beter worden niet meer gaat, wat heb je dan nodig om zo zelfstandig en fijn mogelijk te kunnen leven? Mensen kunnen die vragen het beste samen met hun zorgverlener beantwoorden. Samen maken ze zorg op maat mogelijk. De directie Patiënt en Zorgordening kijkt naar alle aspecten van de zorg die patiënten of cliënten tegenkomen en organiseert de zorg zo dat deze bijdraagt aan optimale uitkomsten voor patiënten en cliënten.
Aandachtsgebieden
- Versterken van de positie van de patiënt: De patiënt/cliënt moet centraal staan in de zorg. Daarom is het van belang dat de rechtspositie van patiënten en cliënten wordt beschermd, dat de cliënt een stem heeft op individueel en collectief niveau en dat er patiënt-inclusief wordt gewerkt, onder meer door de inzet van ervaringsdeskundigen in zorg en beleid.
- Zorgordening: PZo werkt aan beleid en wet- en regelgeving die ervoor zorgen dat de patiënt/cliënt kan rekenen op goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
- De beste uitkomst van zorg voor iedere patiënt: We bevorderen de kwaliteit van de zorg. Daarvoor is het belangrijk dat zorgverleners leren en verbeteren. Dat kan door kwaliteit en (patiënt gerapporteerde) uitkomsten te meten en gebruiken. De patiënt/cliënt zetten we centraal door de zorg om hem/haar heen te organiseren. *Meer tijd voor zorg door minder regeldruk: Zorgverleners en zorgaanbieders moeten in hun werk niet door onzinnige regelgeving worden gehinderd.
- Goede zorg door goed bestuur: Goed en integer bestuur is essentieel voor goede zorg. Dat begint bij helderheid in wet- en regelgeving over waar een zorgaanbieder aan moet voldoen om zorg te mogen verlenen. Intern en extern toezicht op de zorg moeten goed zijn geregeld. De medezeggenschap van patiënten en cliënten moet zo georganiseerd zijn dat naar de patiënt/cliënt geluisterd wordt. Als een instelling in financiële problemen komt, moet altijd de continuïteit van zorg aan patiënten en cliënten geborgd zijn.
- Regels stellen en toezicht houden waar dat noodzakelijk is: Veruit het grootste deel van de zorgaanbieders handelt naar eer en geweten. Maar er zijn personen die misbruik maken van zorggeld en/of van cliënten die zich in een kwetsbare positie bevinden. PZo werkt samen met toezichthouders, zorginkopers en opsporingsdiensten aan het voorkomen, stoppen en bestraffen van malafide zorgaanbieders.