Directie Wetgeving en Juridische Zaken (DWJZ)
Organisatieonderdeel
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 01-07-2024
Op 28-06-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 01-07-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Parnassusplein 5 2511 VX Den Haag Zuid-Holland |
---|---|
Postadres |
Postbus 20350 2500 EJ Den Haag |
Contactgegevens
Telefoon | (070) 340 60 72 (algemeen) |
---|
Onderdeel van
Algemene informatie
Afkorting | DWJZ |
---|
Functies
Directeur | mw. mr. M.S. (Marijke) Bogtstra |
---|---|
Management-assistent | mw. M.J.M. (Marjolein) van der Velde |
Organisatiebeschrijving
De directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ) heeft als missie het bevorderen van het juridisch en bestuurlijk-juridisch juist, consistent en tijdig handelen van VWS. Kerntaken zijn het opstellen van wet- en regelgeving, het voeren van juridische procedures en het geven van juridisch advies over bijvoorbeeld nieuw beleid en uitvoeringsvraagstukken van bestaand beleid. De directie WJZ werkt daarbij nauw samen met de (beleids)directies. De directie WJZ maakt onderdeel uit van een interdepartementaal netwerk van juridische directies.
Aandachtsgebieden
- Totstandkoming van wetgeving: het VWS-wettenbestand bestaat uit ongeveer 60 wetten. Jaarlijks komen 10-15 wetsvoorstellen en ongeveer 30 Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) in het Staatsblad. Meer dan 100 ministeriële regelingen, waarvan de helft subsidieregelingen, komen jaarlijks in de Staatscourant. Een tachtigtal wetsvoorstellen is permanent in verschillende fasen van voorbereiding. WJZ is vanaf het begin betrokken bij de beleidsvorming, schetst de juridische randvoorwaarden en alternatieven voor nieuw beleid/wetgeving, en denkt mee met beleidsdirecties over stelselherzieningen.
- (Bestuurlijk-)juridische advisering en beoordeling van beleidsvoorstellen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid (waaronder staatssteun, privacy, het instellen van adviescommissies, verzelfstandiging en attributie/ delegatie/mandaat). De samenleving moet kunnen rekenen op een overheid die doet wat mensen nodig hebben en daarin betrouwbaar, transparant en aanspreekbaar is. De vele (civielrechtelijke) vraagstukken en procedures ten gevolge van de coronacrisis vergen nog immer stevige juridische begeleiding.
- Behandelen van bezwaar en beroep: jaarlijks ontvangen we ongeveer 1200 bezwaren. Ongeveer 10% gaat in beroep of vraagt een voorlopige voorziening; slechts een minderheid wordt in het gelijk gesteld.
- Behandelen Woo-verzoeken: jaarlijks ontvangen we rond de 200 Woo-verzoeken met een veelal (zeer) bewerkelijk en politiek-maatschappelijk relevant karakter. Ongeveer 100 verzoeken zijn tegelijk in behandeling. De Covid Woo-verzoeken zijn bij deze aantallen niet meegeteld. Deze Woo-verzoeken worden behandeld door de Programmadirectie Openbaarheid.