Berichten over uw buurt

Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiële publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Terug naar Zelfstandige bestuursorganen

Waarderingskamer

Zelfstandig bestuursorgaan

Afzonderlijke zbo

Actief van 01-01-1995 t/m heden

De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 29-09-2025 Op 29-09-2025 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 29-09-2025 doorgevoerd.

Adresgegevens

Bezoekadres Anna van Saksenlaan 10
2593 HT Den Haag
Postadres Postbus 93210
2509 AE Den Haag
Wijze van afspraak maken Telefoon: (070) 311 05 55

Contactgegevens

Telefoon (070) 311 05 55 (algemeen)
Internet https://www.waarderingskamer.nl/ (algemeen)
E-mail info@waarderingskamer.nl (algemeen)
Contactformulier https://www.waarderingskamer.nl/contact
Sociale Media Waarderingskamer (LinkedIn)

Algemene informatie

Rechtsvorm Publiekrechtelijk - Eigen rechtspersoonlijkheid
Relatie met ministerie Financiën

Kaderwet zelfstandige bestuursorganen

Kaderwet van toepassing Ja (zie Kaderwet zelfstandige bestuursorganen)
Afwijkende bepalingen 9, 15

Personeel

Aantal fte 21,5
Peildatum fte 31-12-2024

Functies

Voorzitter dhr. mr. J.H. (Hans) Oosters
Lid

Organisatiebeschrijving

De Waarderingskamer controleert of Nederlandse gemeenten de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) op de juiste manier uitvoeren.

Meer informatie

https://www.waarderingskamer.nl/over-ons/wie-zijn-wij

Evaluatieverslagen (2)

Datum Kamerstuk
14-10-2022 TK 25268 nr. 211
11-01-2017 TK 25268 nr. 142

Taken & bevoegdheden

De belangrijkste taken van de Waarderingskamer zijn:

  • het toezicht houden op de waardebepaling en de waardevaststelling van onroerende zaken (met het oog op de belastingheffing door het Rijk, de gemeenten en de waterschappen) en de overige in de Wet WOZ geregelde onderwerpen, zodat diverse belastingen gelijkwaardig en doelmatig kunnen worden geheven;
  • het op verzoek of eigen initiatief adviseren van de staatssecretaris van Financiën over wet- en regelgeving en beleid wat betreft de Wet WOZ, evenals ontwikkelingen op het gebied van de WOZ;
  • het behandelen van geschillen tussen gemeenten en andere gebruikers van waardegegevens (zoals het Rijk en de waterschappen) over de uitvoering van de Wet WOZ;
  • het geven van voorlichting aan gemeenten en andere WOZ-belanghebbenden.

Identificatiecodes

TOOI-URI https://identifier.overheid.nl/tooi/id/zbo/zb000115
KVK-nummer 27348648
OIN 00000001803577059000

Grondslagen (1)

Wettelijke grondslagen (1)

Classificaties (5)

Geldigheid Classificatie Grondslag(en)
Geldig CAO. Deze organisatie valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst. 1637 - PROVINCIALE SECTOR
Geldig Overheidswerkgever Deze organisatie is overheidswerkgever in het kader van de Ambtenarenwet 2017. Ambtenarenwet 2017
Geldig Pensioenfonds. Deze organisatie is aangesloten bij een pensioenfonds. ABP
Geldig WNT-instelling Deze organisatie valt onder de Wet normering topinkomens (WNT). Zelfstandige bestuursorganen, andere rechtspersonen (Artikel 1.2, lid 1h, WNT)
Geldig Woo Deze organisatie valt onder de Wet open overheid. Wet open overheid

Correctie doorgeven

Klopt de informatie op deze pagina volgens u niet? Verbeteringen en aanvullingen kunt u doorgeven via het correctieformulier.

Deel uw feedback

Was dit de informatie die u zocht?

Waar bent u precies naar op zoek?

Wat kunnen wij verbeteren?