Gemeenschappelijke regeling van ISD BOL
Gemeenschappelijke regeling
Geldend van 19-07-2024 t/m heden
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 26-07-2024
Op 26-07-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 26-07-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Lindeplein 1
6444 AT Brunssum |
---|---|
Postadres |
Postbus 114
6440 AC Brunssum |
Algemene informatie
Citeertitel | gemeenschappelijke regeling van ISD BOL |
---|---|
Samenwerkingsvorm | Openbaar lichaam |
Bevoegdheidsverkrijging | Delegatie |
Bronhouder | ISD BOL |
Archiefzorgdrager | ISD BOL |
Beleidsterreinen |
organisatie en bedrijfsvoering,
sociale zekerheid |
Bevoegdheden
Artikel 6 Taken en bevoegdheden van het algemeen bestuur
- Ter vervulling van het in artikel 2 genoemde belang heeft het algemeen bestuur de taak om het beleid te ontwikkelen en voor te bereiden op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
- Aan het algemeen bestuur worden alle bevoegdheden overgedragen, die nodig zijn voor de vervulling van de taak als bedoeld in lid 1 van dit artikel met uitzondering van de bevoegdheden, die bij wet of in deze regeling aan een ander bestuursorgaan zijn toebedeeld.
- Het vaststellen van verordeningen en van beleid blijft de bevoegdheid van de afzonderlijke gemeenteraden.
- Het algemeen bestuur is bevoegd tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
- Het besluit bedoeld in lid 4 van dit artikel wordt niet genomen nadat de raden van de deelnemers een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
- Het algemeen bestuur beslist niet over een voorstel alvorens de raden om zienswijzen zijn gevraagd, wanneer ten minste twee gemeenteraden het dagelijks bestuur hierom verzoeken. In spoedeisende gevallen kan het dagelijks bestuur afzien van het vragen van zienswijzen. Het dagelijks bestuur stelt de raden hiervan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte.
- Indien het zesde lid wordt toegepast, dan hebben de gemeenteraden twaalf weken de tijd hun zienswijzen bij het dagelijks bestuur naar voren te brengen. Voorafgaande aan het nemen van het besluit waarover de zienswijzen gegeven zijn, stelt het dagelijks bestuur de gemeenteraden en het algemeen bestuur schriftelijk en gemotiveerd in kennis van het oordeel over de zienswijzen, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 10 Taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur
- De taken van het dagelijks bestuur zijn: a. De uitvoering van de Participatiewet inclusief de invoeringswet, de uitvoering van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ), de uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en bij deze wetten behorende algemene maatregelen van bestuur en uitvoeringsregelingen. b. De uitvoering van de Wet inburgering 2021. c. De uitvoering van andere door een of meer deelnemende gemeenten aan de dienst opgedragen taken binnen het sociaal domein. d. Het verlenen van diensten binnen het sociaal domein aan gemeenten buiten het onder artikel 3 lid 2 genoemde rechtsgebied dan wel aan andere organisaties dan gemeenten ongeacht hun plaats van vestiging, met dien verstande dat het algemeen bestuur hiermee dient in te stemmen. De diensten worden verleend tegen een vooraf overeengekomen prijs. Verschuldigde BTW wordt apart in rekening gebracht.
- Aan het dagelijks bestuur van de dienst worden bij deze regeling alle bevoegdheden overgedragen, die nodig zijn voor de uitvoering van de in lid 1 onder a en b van dit artikel genoemde taken.
- De vaststelling van nadere regels op grond van de verordeningen is de bevoegdheid van de afzonderlijke Colleges, tenzij deze bevoegdheid is gedelegeerd aan het dagelijks bestuur. Voorts heeft het dagelijks bestuur, onverminderd het bepaalde in artikel 33 b van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de volgende taken en bevoegdheden: a. Het vertegenwoordigen van de dienst binnen regionaal bestuurlijk overleg. b. Het behartigen van de belangen van de dienst bij andere overheden, instellingen, bedrijven of personen, waarmee contact voor de dienst van belang is. c. Het houden van toezicht op het functioneren van de dienst.
Artikel 14 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- De bestuursorganen worden bijgestaan door een directeur, aan wie in het dagelijks bestuur een adviserende stem toekomt.
- De directeur wordt aangenomen, geschorst en ontslagen door het dagelijks bestuur.
- Het dagelijks bestuur wijst een plaatsvervanger voor de directeur aan, die de directeur in geval van verhindering of ontstentenis vervangt.
- De directeur fungeert in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur als secretaris.
- De directeur ondertekent mede alle stukken die van het algemeen en het dagelijks bestuur uitgaan.
- De directeur is belast met de dagelijkse leiding van de dienst.
- De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur worden vastgelegd in een statuut. Het statuut wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur.
- Het dagelijks bestuur komt jaarlijks met de directeur een bedrijfsplan overeen, waarin de door de dienst te leveren prestaties zijn vastgelegd.
- De directeur is verantwoording verschuldigd aan het dagelijks bestuur.
Deelnemende organisaties (2)
Datum toetreding | Organisatie | Bestuursorgaan |
---|---|---|
01-01-2007 | Gemeente Brunssum |
College van burgemeester en wethouders,
Gemeenteraad |
01-01-2007 | Gemeente Landgraaf |
College van burgemeester en wethouders,
Gemeenteraad |
Doel
De regeling behartigt door het op bedrijfsmatige wijze uitvoeren van taken op terreinen van het sociaal domein, de belangen van de deelnemers op genoemde terreinen. De dienst neemt daarbij de door de deelnemers geformuleerde visie en missie in acht. De overheveling van taken en bevoegdheden van het college wordt nader bepaald in artikel 6 en artikel 10 van deze regeling.
Grondslagen (3)
Instellingsbesluiten (2)
- https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-315760.html
- https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR722864/1
Wettelijke grondslagen (1)
Regionaal samenwerkingsorgaan
Samenwerkingsorgaan | ISD BOL |
---|---|
Alternatieve naam | Intergemeentelijke Sociale Dienst Brunssum Onderbanken Landgraaf |
Afkorting | ISD BOL |
Datum van oprichting | 01-01-2007 |
Telefoon | (045) 525 37 47 (algemeen) |
Fax | (045) 527 81 99 |
Internet | https://www.isdbol.nl (algemeen) |
info@isdbol.nl (algemeen) |
Wijzigingsgeschiedenis (5)
Correcties doorgeven
Bent u van mening dat de informatie op deze pagina incompleet of niet correct is? Aanvullingen of aanpassingen kunt u doorgeven met behulp van het reactieformulier.