Directie Communicatie (DCo)
Organisatieonderdeel
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 01-07-2024
Op 28-06-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 01-07-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Parnassusplein 5 2511 VX Den Haag Zuid-Holland |
---|---|
Postadres |
Postbus 20350 2500 EJ Den Haag |
Contactgegevens
Telefoon | (070) 340 60 09 (algemeen) |
---|---|
Fax | |
Internet |
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/organisatie/organogram
(organogram)
https://www.rijksoverheid.nl/persinformatie-ministerie-van-vws (persinformatie) |
Onderdeel van
Algemene informatie
Afkorting | DCo |
---|
Functies
Directeur | dhr. M. (Mark) van der Roer |
---|
Organisatiebeschrijving
De directie communicatie is een professionele en multidisciplinaire directie die volop in beweging is. DCo heeft een sterk ontwikkelde maatschappelijke en politiek-bestuurlijke antenne, kijkt met een frisse blik naar communicatievraagstukken en is gericht op resultaat. De directie bestaat uit vier afdelingen. Vanuit de verschillende afdelingen is voor elke bewindspersoon een multidisciplinair team samengesteld voor de dagelijkse communicatieve ondersteuning. In onze communicatie stellen we de mensen voor wie we het doen centraal. We werken met ambitie en plezier aan effectieve communicatie. We laten de samenhang zien tussen beleidskeuzes, benoemen waar nodig dilemma’s en leggen dit actief, tijdig en toegankelijk uit.
Aandachtsgebieden
- Strategisch communicatieadvies: de communicatieadviseurs werken in het veld waar communicatie, burger, professional en beleid bij elkaar komen.
- Woordvoering: de voornaamste taken van woordvoerders en persvoorlichters zijn: communiceren met media en het begeleiden van bewindspersonen bij publieke en mediaoptredens.
- Speeches, werkbezoeken en openbare optredens: de speechschrijvers verzorgen toespraken en enkele andere schriftelijke uitingen van bewindspersonen.
- Mediamonitoring en analyse: door monitoring zijn we direct op de hoogte van berichtgeving over VWS via media of belangrijke media-stakeholders.
- Communicatieonderzoek: communicatieonderzoek meet de effecten van beleid en communicatie of de tevredenheid erover.
- Social media & webcare: de social mediakanalen van het ministerie en bewindspersonen zijn een belangrijk onderdeel in de publiekscommunicatie van VWS.
- Publieksvoorlichting: het team publieksvoorlichting beantwoordt publieksvragen waarop mensen het antwoord niet kunnen vinden via ‘Informatie Rijksoverheid’, zoals rijksoverheid.nl en 1400.
- Interne media: dit team verzorgt de redactie van interne communicatiemiddelen, zoals vws#Net (intranet) en het personeelsmagazine Diagonaal (papier).
- Corporate communicatie: dit betreft de communicatie over en door VWS als organisatie. Het doel is de interne en externe relaties te versterken en de uitleg over en zichtbaarheid van de rol en werkzaamheden van VWS als organisatie te verbeteren.