Directie Communicatie (DCo)
Organisatieonderdeel
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 22-04-2024
Op 22-04-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 22-04-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Parnassusplein 5 2511 VX Den Haag Zuid-Holland |
---|---|
Postadres |
Postbus 20350 2500 EJ Den Haag |
Contactgegevens
Telefoon | (070) 340 60 09 (algemeen) |
---|---|
Fax | |
Internet |
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/organisatie/organogram
(organogram)
https://www.rijksoverheid.nl/persinformatie-ministerie-van-vws (persinformatie) |
Onderdeel van
Algemene informatie
Afkorting | DCo |
---|
Functies
Directeur | dhr. M. (Mark) van der Roer |
---|
Organisatiebeschrijving
Taakomschrijving De directie communicatie is een professionele en multidisciplinaire directie die volop in beweging is. DCo heeft een sterk ontwikkelde maatschappelijke en politiek-bestuurlijke antenne, kijkt met een frisse blik naar communicatievraagstukken en is gericht op resultaat. In onze communicatie stellen we de mensen voor wie we het doen centraal. We werken met ambitie en plezier aan effectieve communicatie. We laten de samenhang zien tussen beleidskeuzes, benoemen waar nodig dilemma’s en leggen dit actief, tijdig en toegankelijk uit. Aandachtsgebieden - Strategisch communicatieadvies: de communicatieadviseurs werken in het veld waar communicatie, burger, professional en beleid bij elkaar komen. Zij stellen een strategische aanpak voor op de prioriteiten van VWS en bewindspersonen.. - Woordvoering: communiceren met- en het onderhouden van- mediacontacten en het begeleiden van bewindspersonen bij publieke en mediaoptredens. - Speeches, werkbezoeken en openbare optredens: de speechschrijvers verzorgen toespraken en enkele andere schriftelijke uitingen van bewindspersonen. Dat doen zij in samenwerking met de bewindspersonen en met beleidsdirecties. - Mediamonitoring en analyse: dit team verzamelt en analyseert berichtgeving over het ministerie, beleidsonderwerpen en bewindspersonen, brengt deze in kaart en geeft duiding. - Communicatieonderzoek: communicatieonderzoek meet de effecten van beleid en communicatie of de tevredenheid erover. Communicatieonderzoek kan inzicht geven in de publieke agenda en het draagvlak voor maatregelen en werkt daarmee ook als een maatschappelijke antenne. - Social media & webcare: Team social maakt content en monitort reacties daarop. Het team beantwoordt via social media vragen, geeft tips en brengt de mooie en de complexe kanten van de beleidsterreinen van VWS in beeld. - Publieksvoorlichting: het team publieksvoorlichting beantwoordt publieksvragen waarop mensen het antwoord niet kunnen vinden via ‘Informatie Rijksoverheid’, zoals rijksoverheid.nl en 1400. - Interne media: dit team verzorgt de redactie van interne communicatiemiddelen, zoals vws#Net (intranet), de personeelsmagazines vws#Dia (digitaal) en Diagonaal (papier). - Corporate communicatie: dit betreft de communicatie over en door VWS als organisatie. Het doel is de interne en externe relaties te versterken en de uitleg over en zichtbaarheid van de rol en werkzaamheden van VWS als organisatie te verbeteren.