Gemeenschappelijke regeling “Het Gegevenshuis”
Gemeenschappelijke regeling
Geldend van 27-06-2024 t/m heden
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 17-07-2024
Op 17-10-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 17-07-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Emile Erensplein 55
6371 GH Landgraaf |
---|---|
Postadres |
Postbus 31300
6370 AH Landgraaf |
Algemene informatie
Citeertitel | gemeenschappelijke regeling “Het Gegevenshuis” |
---|---|
Samenwerkingsvorm | Openbaar lichaam |
Bevoegdheidsverkrijging | Mandaat |
Bronhouder | Het Gegevenshuis |
Archiefzorgdrager | Het Gegevenshuis |
Bevoegdheden
Artikel 6 Het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur bestaat uit de door de deelnemers afgevaardigde personen.
Iedere deelnemer vaardigt één persoon af in het algemeen bestuur.
De bevoegdheden van het algemeen bestuur volgen uit de Wet of de Regeling.
Het algemeen bestuur kan besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van deelname daaraan, indien dat in het bijzonder aangewezen wordt geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang in het algemeen en het belang van Het Gegevenshuis in het bijzonder.
Het algemeen bestuur besluit niet tot het vaststellen van meerjarige strategische plannen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten onderscheidenlijk het algemeen bestuur van het waterschap gedurende twaalf weken in de gelegenheid zijn gesteld om schriftelijk hun zienswijzen op het concept bij het dagelijks bestuur naar voren te brengen.
Het algemeen bestuur beslist niet over een voorstel alvorens de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten onderscheidenlijk het algemeen bestuur van het waterschap om zienswijzen zijn gevraagd, wanneer ten minste een vijfde van de gemeenteraden, het algemeen bestuur van het waterschap inbegrepen, het dagelijks bestuur hierom verzoekt. In spoedeisende gevallen kan het dagelijks bestuur afzien van het vragen van zienswijzen. Het dagelijks bestuur stelt de gemeenteraden en het algemeen bestuur van het waterschap hiervan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte.
Indien het tweede lid wordt toegepast, dan hebben de gemeenteraden onderscheidenlijk hetalgemeen bestuur van het waterschap twaalf weken de tijd hun zienswijzen bij het dagelijks bestuur naar voren te brengen. Voorafgaande aan het nemen van het besluit waarover de zienswijzen gegeven zijn, stelt het dagelijks bestuur de gemeenteraden, het algemeen bestuur van het waterschap en het algemeen bestuur schriftelijk en gemotiveerd in kennis van het oordeel over de zienswijzen, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 8 Het Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit tenminste twee leden en de Voorzitter. Het Dagelijks Bestuur bestaat altijd uit een oneven aantal. Het Algemeen Bestuur kiest uit zijn midden de leden, met inachtneming van het gestelde in artikel 10, lid 1.
De bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur volgen uit de wet, deze Regeling of zijn door de deelnemers opgedragen.
De leden en het aantal leden van het Dagelijks Bestuur worden zo gekozen dat zij gezamenlijk minder dan de helft van het totale stemrecht als bedoeld in artikel 7, tweede lid, kunnen uitoefenen in het Algemeen Bestuur.
Artikel 13 Taken en bevoegdheden van de secretaris
De secretaris staat het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter terzijde.
De secretaris is aanwezig tijdens de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur en draagt zorg voor de notulering daarvan.
Door de secretaris worden alle stukken die van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur uitgaan (mee-)ondertekend.
De secretaris is belast met de leiding van de ambtelijke organisatie.
Deelnemende organisaties (12)
Datum toetreding | Organisatie | Bestuursorgaan |
---|---|---|
25-06-2015 | Gemeente Brunssum | College van burgemeester en wethouders |
25-06-2015 | Gemeente Heerlen | College van burgemeester en wethouders |
25-06-2015 | Gemeente Kerkrade | College van burgemeester en wethouders |
25-06-2015 | Gemeente Landgraaf | College van burgemeester en wethouders |
25-06-2015 | Gemeente Simpelveld | College van burgemeester en wethouders |
25-06-2015 | Gemeente Voerendaal | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2017 | Waterschap Limburg | Dagelijks bestuur |
01-01-2018 | Gemeente Eijsden-Margraten | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2019 | Gemeente Beekdaelen | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2019 | Gemeente Vaals | College van burgemeester en wethouders |
01-04-2020 | Gemeente Sittard-Geleen | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2023 | Gemeente Gulpen-Wittem | College van burgemeester en wethouders |
Doel
Het Gegevenshuis is een samenwerkingsverband van overheidsorganisaties, dat zich richt op het beheer van basisregistraties en geo-informatie.
Grondslagen (4)
Instellingsbesluiten (1)
Wettelijke grondslagen (3)
Regionaal samenwerkingsorgaan
Samenwerkingsorgaan | Het Gegevenshuis |
---|---|
Datum van oprichting | 25-06-2015 |
Telefoon | (045) 569 56 00 (algemeen) |
Internet | https://www.gegevenshuis.nl (algemeen) |
info@gegevenshuis.nl (algemeen) | |
Contactpagina | https://gegevenshuis.nl/contact |
Wijzigingsgeschiedenis (4)
Correcties doorgeven
Bent u van mening dat de informatie op deze pagina incompleet of niet correct is? Aanvullingen of aanpassingen kunt u doorgeven met behulp van het reactieformulier.