Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling beschermd wonen, opvang en inloopvoorziening GGz Groningen 2024
Gemeenschappelijke regeling
Geldend van 25-07-2024 t/m heden
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 28-03-2025
Op 28-03-2025 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 28-03-2025 doorgevoerd.
Adresgegevens
Postadres |
Gemeente Groningen t.a.v. Beschermd Wonen Groningen
Postbus 400 9700 AK Groningen |
---|---|
Contactgegevens
Telefoon | (050) 367 42 00 (algemeen) |
---|---|
Internet | https://gemeente.groningen.nl/beschermd-wonen (algemeen) |
frontofficebwmo@groningen.nl (algemeen) |
Algemene informatie
Samenwerkingsvorm | 'Regeling zonder meer' |
---|---|
Bevoegdheidsverkrijging | Mandaat |
Bronhouder | Gemeente Groningen |
Archiefzorgdrager | Gemeente Groningen |
Beleidsterreinen |
wonen,
wonen | woningmarkt |
Bevoegdheden
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
1) De Colleges en Burgemeesters dragen aan het college en de burgemeester van de Centrumgemeente de in lid 2 en 3 bedoelde taken en bevoegdheden op.
2) De aan de Centrumgemeente opgedragen taken omvatten in elk geval:
a) Het in stand houden van een centrale toegang voor opvang;
b) De inzet van personele capaciteit ten behoeve van coördinatie, monitoring van de (financiële) ontwikkelingen rond beschermd wonen en opvang, de ondersteuning AO Z&V, SOO en BOOGO en de uitvoering van kwantitatief onderzoek en aanleveren van rapportages ten behoeve van sturing;
c) Het verwerken van persoonsgegevens in het kader van deze gemeenschappelijke regeling overeenkomstig de Algemene verordening gegevensbescherming;
d) Het (doen) aanbieden van de bovenregionale Inloopvoorziening GGz;
e) Het (doen) aanbieden van een crisisopvang in Leek;
3) De aan de Centrumgemeente opgedragen taken omvatten, behoudens voor zover een College een besluit heeft genomen als bedoeld in lid 4, voorts:
a) Het bieden van algemene- dan wel maatwerkvoorzieningen op het gebied van Opvang, waaronder in elk geval het bieden van dag-, nacht- en crisisopvang;
b) Het bieden van Voorzieningen op het gebied van beschermd wonen;
c) indiceren en herindiceren voor (begeleiding) van opvang;
d) Ingeval de onder c van dit lid genoemde indicatie en herindicatie door de Centrumgemeente is verricht, behandelt de Centrumgemeente ook de klachten die betrekking hebben op deze indicaties en de vertegenwoordiging in bezwaar- en beroepsprocedures;
e) Het houden van toezicht op de Wmo-voorzieningen die vallen onder deze regeling;
f) Het zorgdragen voor afstemming van de toezichthouder van de Centrumgemeente met de toezichthouder van een deelnemende gemeente, dan wel een andere door de deelnemende gemeente aangewezen functionaris;
g) Het bieden van regionale ondersteuning ten behoeve van de decentrale toegang;
h) Het verzorgen van contractmanagement en inkoop op het gebied van de opgedragen taken.
4) Ieder van de Deelnemers kan besluiten een taak, bedoeld in lid 3, of een deel daarvan, zelf te gaan verrichten. De opdracht van die taak aan de Centrumgemeente vervalt met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar na bekendmaking van dat besluit aan de Deelnemers, de Centrumregeling, en de Centrumgemeente, mits dat besluit niet later dan drie maanden voorafgaand aan dat kalenderjaar bekend is gemaakt. Bij een dergelijk besluit dienen de Deelnemers en de Centrumgemeente in goed overleg af te stemmen over de reële afbouwmogelijkheden en/of frictiekosten die voortvloeien uit de overdracht van de taak.
5) Over de uitvoering van deze taken bedoeld in dit artikel kunnen de Deelnemers nadere afspraken maken met de Centrumgemeente, onder meer zoals bedoeld in artikel 10 van deze regeling.
Artikel 5 Bevoegdheden colleges en burgemeesters
1) De Colleges verlenen mandaat aan de Centrumgemeente om de bevoegdheden uit te oefenen op grond van de Wmo 2015 en artikel 160 Gemeentewet voor zover die nodig zijn voor de uitvoering van de taken die ingevolge artikel 4 aan de Centrumgemeente zijn opgedragen en zolang het besluit als bedoeld in artikel 4 lid 4 niet in werking is getreden.
2) De Colleges staan toe dat de Centrumgemeente voor de gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verleent aan haar medewerkers.
3) De Burgemeesters dragen op grond van artikel 171 lid 2 Gemeentewet de bevoegdheid om hun gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen op aan de Centrumgemeente, of een nader door deze aan te wijzen persoon voor zover dit nodig is voor de uitvoering van de taken die ingevolge artikel 4 aan de Centrumgemeente zijn opgedragen.
Deelnemende organisaties (10)
Datum toetreding | Organisatie | Bestuursorgaan |
---|---|---|
01-01-2016 | Gemeente Groningen | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2016 | Gemeente Oldambt | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2016 | Gemeente Pekela | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2016 | Gemeente Stadskanaal | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2016 | Gemeente Veendam | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2021 | Gemeente Het Hogeland | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2021 | Gemeente Midden-Groningen | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2021 | Gemeente Westerkwartier | College van burgemeester en wethouders |
01-01-2021 | Gemeente Westerwolde | College van burgemeester en wethouders |
25-07-2024 | Gemeente Eemsdelta | College van burgemeester en wethouders |
Doel
De Centrumregeling wordt aangegaan in het belang van de doelmatigheid en de kwaliteit van de uitvoering van (een deel van) de taken en bevoegdheden van de Deelnemers op het gebied van beschermd wonen en opvang, alsmede van de Inloopvoorziening GGz, voor zover deze taken op grond van artikel 4 aan de Centrumgemeente zijn opgedragen.
Grondslagen (4)
Instellingsbesluiten (1)
Wettelijke grondslagen (3)
Wijzigingsgeschiedenis (2)
Correcties doorgeven
Bent u van mening dat de informatie op deze pagina incompleet of niet correct is? Aanvullingen of aanpassingen kunt u doorgeven met behulp van het reactieformulier.