Gemeente Gemert-Bakel (Gemert-Bakel)
Gemeente
Actief van 01-01-1997 t/m heden
De gegevens zijn actueel en laatst bijgewerkt op: 16-09-2024
Op 16-09-2024 is door de organisatie aangegeven dat de gegevens correct zijn. De laatste wijziging is op 16-09-2024 doorgevoerd.
Adresgegevens
Bezoekadres |
Ridderplein 1
5421 CV GEMERT Noord-Brabant |
---|---|
Wijze van afspraak maken |
Online:
https://www.gemert-bakel.nl/afspraak-maken
E-mail: gemeente@gemert-bakel.nl Telefoon: (0492) 37 85 00 |
Postadres |
Postbus 10000
5420 DA GEMERT |
Contactgegevens
Telefoon | (0492) 37 85 00 (algemeen) |
---|---|
Internet | http://www.gemert-bakel.nl (algemeen) |
gemeente@gemert-bakel.nl (algemeen) |
Algemene informatie
Afkorting | Gemert-Bakel |
---|
Geografische informatie
Oppervlakte | 123,62 km2 |
---|---|
Aantal inwoners | 31435 |
Inwoners per km2 | 254 |
Bevat plaatsen | Bakel, De Mortel, De Rips, Elsendorp, Gemert, Handel, Milheeze |
Functies
Neemt deel aan gemeenschappelijke regelingen (8)
- Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant
- Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost 2024
- Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven 2024
- Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015
- Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
- Gemeenschappelijke regeling reiniging Blink 2022
- Gemeenschappelijke regeling Senzer
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Organisatiebeschrijving
De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan. Hij bestuurt op hoofdlijnen en controleert als volksvertegenwoordiging het college van B&W. De raad heeft het laatste woord over de besteding van het geld van de gemeente door het vaststellen van de gemeentebegroting. Ook stelt hij verordeningen vast. De burgemeester is voorzitter en de raadsgriffier is secretaris van de gemeenteraad. Zij hebben hier beiden geen stemrecht. Zie voor meer informatie https://www.gemert-bakel.nl/gemeenteraad
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is het dagelijks bestuur van de gemeente en voert het beleid uit dat (op hoofdlijnen) door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarover legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad. Zie voor meer informatie https://www.gemert-bakel.nl/college-van-bw
De ambtelijke organisatie staat onder leiding van de gemeentesecretaris en algemeen directeur. Deze persoon is ook de adviseur van het college van burgemeester en wethouders.
De organisatie bestaande uit ongeveer 170 medewerkers, is opgebouwd uit 7 teams met ieder zijn aandachtsgebieden. De directie stuurt de 7 managers aan. Gemert-Bakel doet dat met ambitie en doorzettingsvermogen en staat open voor mogelijkheden. Samen met onze inwoners en ondernemers. En dat is vertaald naar de competenties van onze medewerkers: samenwerken, klantgericht, initiatiefrijk en daadkracht.
Meer informatie
Raad (23 zetels)
Partij | Aantal zetels |
---|---|
CDA | 8 |
Dorpspartij | 4 |
Sociaal Gemert-Bakel | 3 |
Lokale Realisten | 3 |
Politiek op inhoud | 2 |
D66 | 2 |
VVD | 1 |
Identificatiecodes
TOOI-URI | https://identifier.overheid.nl/tooi/id/gemeente/gm1652 |
---|---|
Organisatiecode | gm1652 |
KVK-nummer | 50371746 |
Classificaties (4)
Geldigheid | Classificatie | Grondslag(en) |
---|---|---|
Geldig | CAO. Deze organisatie valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst. | CAO Gemeenten |
Geldig | Overheidswerkgever Deze organisatie is overheidswerkgever in het kader van de Ambtenarenwet 2017. | Ambtenarenwet 2017 |
Geldig | WNT-instelling Deze organisatie valt onder de Wet normering topinkomens (WNT). | Gemeenten (Artikel 1.2, lid 1c, WNT) |
Geldig | Woo Deze organisatie valt onder de Wet open overheid. | Wet open overheid |